| 
               Iso normen For
                  consumers: For everyone: How it all
                  started: Gebruikte kabels De
                  scheepskabel sinds mensen heugenis gebruikt in de
                  offschore, zeevaart en binnenvaart was F.U.S.K. kabel
                  en is nu de H.U.S.K kabel geworden. Goedgekeurd door
                  loyds, veritas, enz. 
 De ISO 13297 heeft niet veel te vertellen over het te installeren kabeltype. De kabel moet een beproevingsspanning kunnen hebben van 500V. Buiten de motorkamer moet de isolatie een temperatuur kunnen weerstaan van 60 graden en de aderoppervlakte dient minimaal 1 mm2 te zijn. Als we dus de ISO13297-norm interpreteren en niet de Loyds-norm dan kunnen we volstaan met een simpel VMvL-kabeltje. Binnen de motorkamer moeten we oliebestendige kabel gebruiken die een temperatuur kan weerstaan van 70gr. Er wordt minimaal een aderoppervlakte van 1 mm2 verlangd. Deze aderoppervlakte is afhankelijk van de zekering die de kabel beveiligd! Beveiligen we ons schip of eindgroep met een 16A zekering dan is minimaal 1,5 mm2 vereist. Andere normen gaan nog iets verder en verlangen bij een 16A zekering een kabel met een aderoppervlakte van 2,5mm2. Zouden we een
                  te kleine aderoppervlakte kiezen bij een te grote
                  zekeringwaarde dan zou , in geval van overbelasting of
                  kortsluiting, de kabel eerder doorsmelten dan de
                  zekering. Of erger, de kabelisolatie kan te warm
                  worden en brand veroorzaken. Bij 12V of 24V
                  installaties gaat de factor spanningsverlies ook nog
                  een rol spelen.  Aderkleuren Fasedraad -
                  bruin De scheiding van AC en DC kabels. Volgens CE:  Link
                    naar een artikel over elektra aan boord van schepen
                    door wijlen Henk Bos.  |